Wednesday, April 12, 2017



EĞİTİM VE OKULLAR
HER CANLI İÇ GÜDÜSEL BİR YETENEKLE DOĞUYOR.  EN İLKEL CANLI TÜRLERİNDEN İTİBAREN, GELİŞEN VARLIKLAR, EĞİTİMLE HAYATTA YOL ALIYOR. ÖRNEĞİN, BİR KUŞUN YUMURTALARININ ÜSTÜNE YATMASI DOĞAL BİR OLAY. CİVCİVİN KABUĞUNU KIRMASI İÇİN EĞİTİM GEREKMİYOR.

ANCAK YAVRUNUN BESLENMESİ, UÇMASI İÇİN, ANNE VE BABANIN EĞİTİM VERMESİ GEREKİYOR. KENDİLERİNDEN ÖNCEKİLERİN EDİNDİĞİ BİLGİLERİN ÖĞRETİLMESİ İLE HAYAT DEVAM EDİYOR. 

İNSANLIK ALEMİNDE İSE ÇOCUĞUN EĞİTİMİ  ÇOK DAHA ÖNEMLİ. ÇEŞİTLİ DEĞİŞİK ÇAĞLARA GÖRE BİR ÇOK EĞİTİM ŞEKLİ TÜREMİŞTİR. İLK OLARAK ANNE, BABA VE AİLENİN VERDİĞİ EĞİTİM  BAŞLAR. SONRA SOSYAL ALANDA ÇIRAK, KALFA, USTA DERECELERİYLE EĞİTİM TARZI, VE BÖYLECE ÖĞRETİMİN İLERLEMESİ SAĞLANIR. 

ASIRLAR BOYUNCA DİLLER, ULUSLAR, SINIRLAR ÇOĞALIR. EĞİTİM DÜZEYİ DE FARKLILAŞIR. KUTSAL KİTAPLARIN AHLAKİ, SOSYAL KURALLAR KOYMASI  EĞİTİMİ DE ETKİLİ KILMIŞTIR. OSMANLI’DA  DİNSEL EĞİTİM MAHALLE MEKTEPLERİ İLE BAŞLAR VE GİDEREK MEDRESELERE ULAŞIR. İMPARATORLUĞUN GENİŞ ALANINDA ÖZEL EĞİTİM KURUMLARI AÇILMIŞTIR. MİLLETLERİN, CEMAATLERİN ÖZEL EĞİTİM VEREN KURUMLARI OLUŞMUŞTUR. 

TANZİMAT İLE BU  KURULUŞLAR SİSTEMATİK BİR DÜZENLENMESİ OSMANLI MAARİF VEKALETİNE BAĞLANMIŞLARDIR. İSTANBUL’DA DA YABANCI VE AZINLIK OKULLARI BULUNUYORDU. AYRICA, TÜRK EĞİTİMİNE İPTİDAİ VE RÜŞTÜYE MEKTEPLERİ  İLE ASKERİ, MESLEKİ  EĞİTİM DÜZEYİNDE, PROGRAMLI YENİ MEKTEPLER YANİ (OKULLAR) KAZANDIRILMIŞTIR. YASAL DURUMA GETİRİLMİŞTİR.  İSTANBUL’DA DA 1914 DE İLK İNAS DARÜLFUNUNU AÇILMIŞTIR. AYRICA KIZLAR İÇİN HEMŞİRELİK VE ÖĞRETMENLİKTEN BAŞKA MESLEKLERE DE ÖNEM VERİLMİŞTİR. 

ÖĞRETMENLERİ DE YETİŞTİRECEK OKULLAR GEREKMİŞTİ. BURADA ÖZEL BİR ALANA DEĞİNMEME İZİN VERİLİRSE, ANNEMİN KENDİNDEN KÜÇÜK ÜÇ KIZ KARDEŞİ, İSTANBUL KIZ LİSESİNİ BİTİRMİŞLERDİ. O YILDA MEZUNLARA ÖĞRETMENLİK KURSLARI AÇILMIŞTI. ANNEMDEN SONRA GELEN SAADET ARISAN TEYZEM, ANNEMİN OKUL NOTLARINDAN YARARLANARAK KURSA KATILMIŞ VE KURS BİRİNCİSİ OLMUŞTU. 

OSMANLI İMPARATORLUĞUNUN SON DÖNEMLERİYDİ. YABANCI VE AZINLIK OKULLARINDA TÜRKÇE ÖĞRETMENLERİ, BİRAZ YABANCI GİBİ GÖRÜLÜYORLARDI. FAKAT O GÜNÜN EĞİTİLMİŞ ÖĞRETMENLERİ, ONURLU, SORUMLU GENÇLERDİ.                 ÖZELLİKLE TEYZEM SAADET ARISAN, GÖREVİNE BAĞLI DÜRÜST CİDDİ BİR KİŞİYDİ. BURADA BİR DAVRANIŞ BİÇİMİNDEN BAHİS ETMEK İ STERİM. 

BİRGÜN, TRAFİK KAZASI SONUCU 15 DAKİKALIK GECİKMESİNE  KARŞI, MÜDÜRÜN SAAT GÖSTERMESİ SONUCU, HAKKINDAN VAZ GEÇEREK MAAŞINDAN KESİLMESİNİ İSTEMİŞ. ÇÜNKÜ MAAŞLARI ÖDEYENLER, CEMAATLERDİ. BU DURUM SENELERCE OKULLAR VE  EĞİTİM BAKANLIĞI ARASINDA SORUN OLMUŞTU EN SONUNDA ÖĞRETMENLER EMEKLİLİĞİ KAZANDILAR. EMEKLİ OLDULAR. ANCAK 15 SENE BORÇLANDIRILMIŞLARDI. 45 SENELİK ÖĞRETMENLİĞİNİN O YILLARI YANMIŞTI. 

CUMHURİYETİN GETİRDİĞİ YENİ TÜRK ALFABESİ İLE TÜRKÇE  DİLİ, OKUMA YAZMA EĞİTİMİNİ DENEMEYE GELEN MÜFETTİŞLER (DENETİCİLER) TARAFINDAN İZLENİYORLARDI. HOCALAR HER ZAMAN ONURLARINI KORUR HAKLARINI ARARLARDI. BU KONULARI ARALARINDA  KONUŞURLARSADA DUYARDIM. 

BİR ANEKTOT DA, KUZENİM  MELAHAT DEMİRSOY’UN CANINI  SIKMIŞTI. O, AZINLIK İLK OKULLARI BİRİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNE TÜRKCE ÖĞRETİYORDU. BİR KÜÇÜK ÇOCUK  MÜFETTİŞTEN HEYECANLANMIŞ. MELAHAT DEMİRSOY, ÖĞRENCİSİNİN BİR YANA KAYAN BEYAZ YAKASINI ELİ İLE DÜZELTİNCE. 

MÜFETTİŞ:
MELAHAT HANIM, ÇOCUKLARI ELLEMEK YOK
DİYEN, DENETMENE YANIT OLARAK:
SAYIN MÜFETTİŞ. BU ÇOCUKLAR, ANA KUCAĞINDAN BİZE EMANET EDİLİYOR. GEREKİRSE BEN ONLARI TUVALETE BİLE GÖTÜRÜYORUM. BU YÜZDEN ÖNERİNİZİ UYGUN BULMUYORUM !’ DİYECEK KADAR  CESURDU.

ATATÜRKÜN KURDUĞU, MİLLİ EĞİTİM  SİSTEMİ İSE AYIRICI DEĞİL SEVGİYE, DOSTLUĞA, BARIŞA YÖNELİKTİ. VE TOPLUM, BİR ULUS OLUYORDU. ÖZVERİLİ ÖĞRETMENLER AYNI ZAMANDA MİLLETİ VATANDAŞLIK YOLUNDA EĞİTİYORLARDI. O DÖNEMİN GENÇ KUŞAKLARI SOSYAL ALANDA ARKADAŞLIK VE BİRLİK İLKESİ İLE BAĞLANMIŞLARDI. EĞİTİMİN PAYI NE KADAR ÇOKSA, ATATÜRK’ÜN, YURTA VE DÜNYADA BARIŞ İLKESİNİN ROLÜ DE O DERECEDE ÖNEMLİYDİ. ŞİMDİ BU KURALLARI UYGULAYAN SAYGIN VE DEĞERLİ İNSANLARI EN İÇDEN GELEN DUYGULAR VE RAHMETLE ANIYORUM.




No comments:

Post a Comment